Pages

Saturday 26 February 2011

Begini senangkah persahabatan; mampu dijual beli?

Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Beri aku kekuatan untuk menatap matanya.

Mohon Tuhan
Untuk kali ini saja
Lancarkan hariku, hari-hari bersamanya.



Andai persahabatan aku dan kamu ibarat pokok, tentu sudah layu dek musim kemarau. Andai persahabatan aku dan kamu ibarat debu, tentu sudah berterbangan dek angin yang berhembus. Andai persahabatan aku dan kamu ibarat wireless, tentu sudah lama disconnected. Andai persahabatan aku dan kamu ibarat ubat, tentu dah lama dimusnahkan oleh liver; first pass effect.



Tapi persahabatan tak macam tu. Persahabatan; yang ikhlas, yang jujur, tak akan goyah dek musim kemarau mahupun angin yang berhembus. Persahabatan yang baik, tak akan lekang dek panas, tak akan luntur dek hujan. Persahabatan kita macam matahari, tetap menyinari alam semesta walau banyak rintangan menghalang, walau jauh beribu batu. Persahabatan kita macam heavy metal, accumulate dalam badan selama-lamanya.



Persahabatan akan tetap teguh macam pasir pantai. Walau ombak datang setiap 3,4,5 saat, pantai tetap teguh. Mungkin berubah sikit tapi ada ke kau nampak tak ada pantai? Ada? Berpuluh-puluh tahun malah agaknya beratus-ratus tahun Teluk Chempedak tu kat situ, pantai tetap ada bukan? Jadi begitulah, sedikit sebanyak repekan pada hari ini.




"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) denga cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia."

(Al-Quran, 41:34)



" Its not an achievement to make 100's friends in a year, but an achievement is when you make a friend for a 100 years."


2 comments:

Unknown said...

sahabat ko tu maybe masih sayang lagi kat ko~ tapi disebabkan dia maybe tersepit atau mempunyai masalah laen dia terpaksa memabawa hati yang lara...
takpun maybe dia pernah terluka dan seriau utk mendekatkan diri lagi~

pape pun~
perasaan di hati perlu diluahkan~ kalau tak JIWA nanti~
semoga terbuka hati kawan itu dan kO~ hhehehe

Zulikha Syed said...

hahaha yeah! :)

 

Blog Template by YummyLolly.com