Pages

Thursday 3 June 2010

Antara world cup dan humanity

i.

Fifa World Cup just around the corner. Pilih cepat-cepat pasukan pilihan anda yang rasa macam berpotensi mengalahkan semua pasukan yang ada kat Bumi bertuah ini untuk ke perlawanan akhir lalu menjulang piala. Mungkin lepas ni pasukan yang menang tu akan mewakili Bumi untuk berlawan dengan pasukan makhluk asing. Ya, siapa tahu maklumlah kalau mereka tengok bola juga pasti teringin nak lawan pasukan Bumi yang rata-ratanya hebat belaka dalam bab sepak menyepak. Bersedia untuk bersengkang mata dengan adik-beradik atau ibubapa yang juga minat bola.



ii.

Beberapa hari lalu, disaat Afrika Selatan sedang bersiap sedia menyambut kedatangan pasukan-pasukan yang bakal beraksi untuk perlawanana bolasepak, DUNIA dikejutkan dengan serangan mengejut keatas kapal yang ingin menghantar bantuan kemanusiaan. Are they out of their mind? Unfortunately, they were. Seluruh dunia mengecam tindakan terbabit. Berapa ramai yang memaki, mengutuk tak kurang mencela.



Agaknya kalau pakat-pakat sumpah jadi batu dah lama 'mereka' jadi batu. Di kalangan haiwan tidak ada manusia, tetapi di kalangan manusia ada haiwan (kat tv3 kalau tak silap). Tadi pagi tazkirah ada cakap "Kalau kita tak mampu berbuat baik dengan perbuatan, sekurang-kurangnya kita berbuat baik dengan perkataan, dengan doa. Kalau kita berbuat baik dengan perbuatan, mahupun dengan doa, malaikat akan berdoa semoga kita pun akan peroleh kebaikan yang sama macam yang kita buat atau yang kita doakan."



Haa macam tu lah lebih kurang ayat dia. Mungkin sekarang kita tak mampu nak pergi sama-sama angkat senjata atau ikut serta pasukan yang pergi hantar bantuan kemanusiaan, tapi kita mampu mendoakan mereka dalam doa-doa kita.


 

Blog Template by YummyLolly.com